Ladislav Bóna v porote: Buďte odvážnejší a točte kreatívne

 Kategórie: Rozhovory

Kto iný by vedel rozprávať o samotných videách viac, než video špecialista a stratég Ladislav „Shadex“ Bóna, tohtoročný člen poroty RECfruit. V spoločnom rozhovore nás zaujímali najmä jeho tipy pre vytvorenie efektívnych videí, a či práve takéto videá budú marketingovou „hudbou budúcnosti“. 

videospecialista-recfruit-porotca-prednaska

Na úvod nás zaujíma, kde a ako začala tvoja cesta k video marketingu? Zaoberal si sa niekedy točením videí, alebo ťa jednoducho zlákala táto oblasť reklamy?

Áno, začal som tým, že som nakrúcal artové videá, aftermovies, event videá. Neskôr krátkometrážne študentské filmy s ľudmi z VŠMU, ale vždy som viac smeroval k marketingu a reklame. Už po ukončení strednej školy som pracoval v startup hube, robil content či promo videá, spoznal sa so zaujímavými ľuďmi z fachu a biznisu a postupne počas vysokej som sa naplno rozbehol v produkcii a marketingu. Povyhrával som súťaže, ako napr. Cirkulátor, kde som sa neskôr stal porotcom, a pracoval na mnohých projektoch. Fascinoval ma zahraničný trh, artové videoklipy či komerčné reklamné spoty najväčších brandov. Rozhodol som sa (aj) preto stráviť pár mesiacov na stáži v Sydney v produkčnom štúdiu Minisumo, kde som pôsobil v produkčnom teame a podieľal sa aj na produkcii spotu pre POI – aplikáciu pre dobrú vec a osvetu proti využívaniu palmového oleja skenovaním zloženia potravín. Postupne som sa venoval content marketingu, stratégii a produkcii reklám aj vo firme Playground13. Začal som o tom prednášať a chodiť na konferencie. Produkčný fach je super v spoznávaní veľkého množstva šikovných a známych ľudí – produkčné štáby, reklamné agentúry, klienti, herci, umelci, športovci, iné známe osobnosti. Mám rád produkčné nasadenie, dokážem pracovať do noci, baví ma neustále „makať“ na nových projektoch. Nakoľko som rozumel aj produkčnému procesu čo sa týka kamery, editovania, postprodukcie a contentu stratégií z marketingového hľadiska, začal som klientom ponúkať komplexné riešenia. Takto už tretí rok veľmi úspešne navrhujem a nastavujem YouTube stratégiu pre klienta Televízia Markíza, tvorím content stratégie a produkujem reklamné spoty pre klientov ako ČSOB, BILLA, ŠKODA Slovensko, Volkswagen, Hyza, Justwoman, Sennheiser a dalších. Čerstvým projektom je TVC a online kampaň AboutYou, kde sme koprodukčne spolupracovali so zahraničnou produkciou.

V čom vidíš výhodu tvorenia videí značkami v porovnaní s inými spôsobmi ich self propagácie?

Hlavnou výhodou je, že ide o audiovizuálne dielo, tým pádom zasiahneš všetky vnemy u diváka/fanúšika či potenciálneho zákazníka. Oveľa rýchlejšie je možné odkomunikovať veľké množstvo informácií, bez najmenšej námahy. Okrem toho je ale dôležité, aby reklamné videá vždy mali vopred stanovený cieľ, či už hovoríme o dlhodobom obsahu, alebo o kampaňovom spote. Či je cieľom zvýšiť povedomie o značke – brand awareness a získavanie diváckej základne, alebo je cieľom hardsell. Ako som už avizoval aj pre magazín Stratégie, úspešné video je také, ktoré plní svoj cieľ, ideálne nad očakávania. Nie sú dôležité len čísla, ale relevantné čísla – ale to už sa bavíme o performance marketingu. Už po istom čase vo fachu vnímam, aké je potrebné využívať možnosti na odkomunikovanie dôležitých spoločenských tém a využiť na to mediálnu silu prostredníctvom video spotov.

Je podľa teba pravda, že ľudia sa radšej dívajú na videá, ako by mali čítať siahodlhé texty?

To veľmi závisí od cieľovky, značky, produktu, kontextu. Nie je to univerzálne tak, ako aj nedávno spomínal jeden zo zaujímavých ľudí z fachu – Gary Vaynerchuk, veľmi podceňované sú descriptions pri postoch, napr. na Instagrame. Avšak sú veľmi podstatné, vytvárajú backstory o danom poste, videu, aby si človek vytvoril ucelený obraz o obsahu. Momentálne sú dôležitými parametrami nielen views a lajky, ale aj miera dopozeranosti, relevancie dosahu a engagementu a pod. Preto aj v Markíze nastavujeme description u videí a dokonca aj timestampy, aby sme divákovi ponúkli čo najväčší prehľad o obsahu daného videa či série videí a aby sa ľahko zorientoval. Ak ho to zaujíma, zotrvá tým pádom na kanáli dlhšie a videá bude sledovať pravidelnejšie.

porotca-recfruit-video-odbornik-ladislavbona-konferencia

Nakoľko v našej súťaži dávame video makerom audiovizuálny priestor v rozsahu 2 minút, čo by si im poradil pri tvorbe videa krátkej minutáže?

Aby si uvedomili, že divák je čím ďalej, tým viac pohodlnejší a zahltený kvantami obsahu, a teda je veľmi selektívny a zaujať ho je čoraz náročnejšie. Preto nech sa nefokusujú práve na 2 minúty v zmysle, že to je krátky čas, ale nech sú odvážnejší a natočia kreatívne a kvalitné video, povedzme kľudne 30-sekundové. Je dôležité vedieť video predať v krátkom čase zaujímavou exekúciou.

…a už tradične otázka na záver rozhovoru: Ktoré 3 slová ti napadnú k tohtoročnej téme súťaže: „BOLA TO NÁHODA?“

Náhoda? Nemyslím si! 😀